یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

تحقيق انگيزش در كلاس درس

دانلود و فروش فايلهاي تحقيق،پروژه،مقاله،پايان نامه، كارآموزي..

تحقيق انگيزش در كلاس درس

۴ بازديد
تحقيق انگيزش در كلاس درس

تحقيق انگيزش در كلاس درس (با منابع كامل)

دانلود تحقيق انگيزش در كلاس درس

انگيزش در كلاس درس
دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 24 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 65

تحقيق انگيزش در كلاس درس

فصل اول

دانش‌ آموزان داراي انگيزش:

معلمان به طور معمول دانش آموزاني را كه سخت كوش، ساعي و علاقه‌مند به دروس باشند، در زمره دانش ‌آموزان خوب قرار مي‌دهند و يا به طور خلاصه مي‌گويند: دانش آموزان خوب، آنهايي هستند كه در دروس خود انگيزه دارند. احياناً منظور ايشان دانش آموزاني است كه در فعاليتهاي آموزشي خود موفق هستند. به طور كلي همه انسانها به جز بيماران روحي – رواني براي برخي كارها انگيزه دارند و براي برخي ديگر هيچ انگيزه‌اي ندارند. همواره ديده‌ايم كه بعضي از جوانان به طور مثال براي بازي فوتبال انگيزه دارند، برخي ديگر فرضا براي خريد موتور سيكلت و برخي هم براي اينكه ديگران ناراحتي‌هاي مختلف را به وجود آورند، انگيزه دارند. در واقع همگي براي كاي انگيخته شده‌اند، و دليل ندارد كه اين كار همواره تكاليف مدرسه باشد.

در شرح فوق در زمينه ويژگيهاي دانش آموزان خوب مي بينيم كه نوعا معلمان برهوش تاكيد نسبتا كمي دارند. و بيش از هوش به عنوان يك كيفيت خوب، انگيزش داراي اهميت است. همواره دانش  آموزان سخت كوشي هستند ك در كارهاي خود پيشرفت هرچند كند اما يكنواختي دارند و همچنين دانش اموزان باهوشي هستند كه از تواناييهاي خود به خوبي بهره نمي‌گيرند. معلمان به طور معمول داشتن دانش آموزان نوع اول را بر نوع دوم ترجيح مي‌دهند. اين معلمان بر اين باورند كه دانش اموزان داراي انگيزش، حتي اگر از پيشرفت اندكي برخوردار باشند، در محدوده توانايي خود عمل مي كنند. بنابراين تلاش براي  افزوني انگيزش تحصيلي از اهميت بسزايي برخوردار است. ديگر آن كه نظارت بركلاسي كه دانش آموزان داراي انگيزش دارد، با دشواري چنداني روبرو نمي‌شود. چنين دانش‌آموزاني به برنامه انضباطي نيازي ندارند و به توصيه هاي معلم توجه مي‌كنند و در موارد لازم به بحث و گفتگو با معلم مي پردازند. معلم نيز ترغيب مي‌شود تا براي بهبود كيفيت آموزش خود تلاش بيشتري كند.

بالا بردن انگيزش تحصيلي:

شيوه معمول معلمان در اين مورد عبارت از توجه داشتن به انگيزش بيروني است. در اين جا چند نمونه از آن را برمي شماريم: دانش آموزان در انجام يكي از فعاليتهاي خود به طور موفق عمل كرده است. معلم با تبسم كردن به او مي‌فهماند، و يا به او جايزه مي‌دهد، و يا به او اجازه مي‌دهد در رشته ورزشي مورد علاقه خود امكاناتي را به دست آورد. همه اينها موجب افزايش انگيزش بيروني است. هنگامي هم كه معلمي تازه كار به محيط آموزشي وارد مي‌شود، همه معلمان استفاده از چنين روشهايي را به او گوشتزد مي‌كنند. البته خود اين معلمان تازه‌كار نيز در دروان تحصيل خود از جانب معلمان خويش چنين برخوردهايي را همواره تجره كرده است. و براي همين است، كه توجه به اين روشها همچنان پاي‌برجا مي‌مانند و گويي اموري بديهي هستند.

...

روابط معلم و دانش‌آموز:

آموزش، بدون ايجاد رابطه معنايي نخواهد داشت. معلمان درهمان آغاز كار خود پي‌مي‌برند كه نحوه برقراري ارتباط با دانش‌آموزان بسيار اهميت دارد. آنان از خود مي‌پرسند، آيا بايد به پرورش دانش‌آموزان پرداخت و به آنها عشق ورزيد و يا بايد سخنگو بود و انتظارات زيادي از آنها داشت؟ ايا بايد به دانش‌آموزان نزديك شد يا از آنها فاصله گرفت؟ اينها پرسشهايي است كه اغلب معلمان تازه‌كار در انديشه آن هستند. معلمان با تجربه كه شيوه خاصي را پس از طي سالها برگزيده‌اند، كمتر در اين موارد مي‌انديشند. به هر حال توصيه مي‌شود تا معلمان به تاثير نوع ارتباط خود برشكل‌گيري گرايش‌هاي انگيزش دانش‌آموزان توجه كنند. در اين فصل و چند فصل  ديگر چندين روش برقراري ارتباط را مورد بحث قرار مي‌دهيم، كه موجب بهبود انگيزش تحصيلي دانش‌آموزان مي گردد. در آغاز مي‌توان گفت كه رابطه مبتني بر محبت، احترام و اعتماد متقابل ميان معلم و دانش‌آموز هم موجب مي‌شود تا دانش‌آموز به معلم وابسته نشود وهم انگيزه تحصيلي وي را افزايش مي‌بخشد.

ايجاد روبط مثبت با دانش‌آموزان :

شرح:

اولين هدف معلم بايد برقرار كردن رابطه اي مطلوب، دوستانه و حمايت كننده با دانش‌آموزان باشد. چنين هدفي فقط با تعامل ميان معلم و دانش‌‌آموز حاصل مي آيد. چند روز اول مدرسه و اولين ديدارهاي دانش‌آموزان به آنها احترام نگذاشته‌اند در برابر آنها نخندند. زيرا ايشان بر اين باورند كه دانش‌اموزان براي احترام گذاشتن به معلم بايد از وي بترسند. ...

...

دانلود تحقيق انگيزش در كلاس درس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.